Spreker Marijke de Vries - Postma

Webinar AI in de zorg: hype of hoop?

Zorginnovatie en slimme digitalisering vormen al meer dan 15 jaar de rode draad in de carrière van Marijke de Vries – Postma. Bij Philips werkte ze aan de ontwikkeling van eHealth en digicoaching. Bij het LUMC startte ze met de ontwikkeling en implementatie van het patiëntenportaal, de opschaling van eHealth en werkt nu als teamleider AI bij Cairelab LUMC aan de implementatie van AI.

“De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan razendsnel en er wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan. Toch worden er nog maar weinig toepassingen echt succesvol ingezet in de zorg. Slechts een klein deel van de AI-pilots schaalt uiteindelijk op. We moeten dus slimmer samenwerken om van experiment naar brede toepassing te komen.”

Hoe gaat AI de zorg helpen? Marijke De Vries - Postma
“AI kan bijdragen aan betere, toegankelijker en betaalbare zorg. Het kan de administratieve taken verminderen en het werk van zorgverleners aangenamer en efficiënter maken. Ook kan AI ondersteunen bij gepersonaliseerde diagnostiek, monitoring en prognostiek. Én bij capaciteitsmanagement, zoals het voorspellen van de instroom, doorstroom en uitstroom van patiënten.”

Wat is er nodig om AI goed in te zetten in de zorg?
“AI moet verantwoord ingezet worden: duidelijk beleid, goed kwaliteitsmanagement, voldoende scholing voor medewerkers (AI-geletterdheid), een AI-register, heldere governance en sturing. Daarnaast is samenwerking in de regio en landelijk nodig, zodat we niet overal dezelfde pilots doen.”

Heb jij zorgen over AI in de zorg?
“Ik maak me niet zozeer zorgen over de techniek zelf, maar over hoe we AI toepassen. Als we het zonder duidelijke kaders en scholing inzetten, kan dat risico’s geven. Met goede governance, samenwerking en blijvend leren kunnen we AI juist veilig en waardevol inzetten voor de zorg.”

AI in de zorg: hype of hoop?
“Hoop. Op verantwoorde manier AI inzetten zorgt uiteindelijk voor betere zorg en meer tijd voor de patiënt.”

Wat is tot nu toe je meest waardevolle ervaring met AI?
“Eén van de mooiste ervaringen vind ik dat het gesprek in de spreekkamer echt verandert door AI. Dankzij spraakherkenning en samenvattingstools hoeft de arts niet meer de hele tijd te typen achter de computer, waardoor er meer aandacht en rust is voor de patiënt. Dat is precies waar technologie het verschil kan maken.”